dinsdag 11 mei 2010

Concept “Tune in that Logo”

Uitgangspunt
Het loskoppelen van beeld en taal (de fundamentele dingen voor het maken van een huisstijl of logo)


Achtergrond informatie
Veel grote bedrijven koppelen aan hun huisstijl niet alleen een logo, maar ook een herkenningsmelodie. Deze melodieën worden vaak ingezet als ondersteuning bij een commercial op TV en radio (Coca-Cola, HP, Sony Ericsson, McDonalds, Hema, Kruidvat) maar ook producten zoals telefoons van Nokia en HTC spelen hun “eigen” melodie af bij het opstarten van de telefoon. Windows en Apple doen dit ook, bij het opstarten van de computer hoor je een tune die je niet meer los kunt denken van één van deze bedrijven en/of producten.


Doelstelling
De gebruiker zal in het midden van een vlak staan. Om dat vlak liggen rondom tegels met daarop logo’s van voor de gebruiker bekende bedrijven. Onder deze tegels zitten druksensors.
Per keer zal er een tune afgespeeld worden van één van de bedrijven. De gebruiker wordt geacht het bijpassende logo te vinden en op de desbetreffende tegel te gaan staan.
De gebruiker krijgt hierbij gelijk feedback op de gemaakte keuze. De gebruiker zal gelijk weten of het antwoord goed of fout is.
Wij willen de kennis van onze doelgroep (kinderen van 7 t/m 9 jaar) op het gebied van brands testen. Kunnen zij, na het beluisteren van een tune, het bijpassende (woord)logo vinden? Hierdoor hopen we een wisselwerking tussen beeldtaal en geluid te bereiken. Dit proberen we op een simpele maar doeltreffende manier neer te zetten met oog voor detail op het gebied van grafisch ontwerp, de installatie komt immers in het Grafisch Museum te staan.


Uitwerking
Één wand met luidsprekers erachter. Door gaten in de wand zal het geluid voor de gebruiker goed te horen zijn. Optioneel is een scherm waarop de uitleg + feedback gepresenteerd wordt.
De wand zal zal een houten plaat zijn.
De tegels zullen van hout of vinyl zijn en zullen druksensors eronder hebben. Op elke tegel staat een logo welke gekoppeld wordt aan een tune.
Één tegel zal de mogelijkheid bieden de tune nog een keer af te spelen. Misschien is het leuk om bij dit kussen een muzieknoot als logo te gebruiken.
Één tegel zal de mogelijkheid bieden het spel opnieuw te beginnen. Misschien is het leuk om bij dit kussen een “play-knop” als logo te gebruiken.
Één tegel zal de mogelijkheid bieden de vorige tune af te spelen.
Één tegel zal de mogelijkheid bieden de volgende tune af te spelen.
De tegels zullen wit zijn behalve de tegel “opnieuw afspelen”, deze zal lichtgroen zijn en “opnieuw beginnen”, deze zal lichtblauw zijn.
De installatie zal opvallen door de illustratie en kleurgebruik. Denk hierbij aan kleuren die de doelgroep aanspreken. Kleurrijk a la Nickelodeon/TMF/MTV?
Op de installatie zal groot de titel van de installatie te zien zijn (sjabloon printer op school).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten