donderdag 27 mei 2010

Belevingsscenario

In dit belevingsscenario gaan we onze installatie doorlopen en aangeven waar de belangrijkste knooppunten zitten. Zo hebben we al een duidelijk beeld van hoe de kinderen onze installatie kunnen ervaren en waar wij als ontwerpers op moeten letten.

De interactieve installatie zal bestaan uit 18 kleine piramides (ong. 20 cm hoog) die verspreid over de vloer zullen staan en een controlepanel dat voor deze 18 piramides zal staan. Zo heeft de persoon achter het controlepanel volledig zicht op het speelveld.

De persoon achter het controlepanel is de spelleider en heeft een scherm voor zich waarop een bepaald woord in hiëroglyfentaal te zien is. De kinderen in het speelveld zullen dit woord niet te zien krijgen.

De spelleider stuurt de veldspelers naar de goede plek op het veld. Dit doet hij door de tekens te beschrijven die hij/zij op het scherm voor zich ziet. Op iedere piramide staan namelijk 2 symbolen en 2 letters (A, B, C enz.)

De piramides zijn zo gepositioneerd dat de spelleider alleen de symbolen kan zien en niet de letters die bij het symbool horen.

De veldspelers kijken welke letter bij het symbool hoort dat ze door de spelleider is aangereikt.

Bij elke goede letter hoort een herkenningssymbool die door de camera herkent kan worden.

Het herkenningssymbool zit in de piramide verwerkt doormiddel van een blokje en kan er gemakkelijk uitgehaald worden.

De veldspelers houden het blokje met het herkenningsteken voor de camera (bijv. een webcam). Hierdoor word de goede letter automatisch doorgegeven aan de persoon achter het controlepanel, oftewel de spelleider.

De spelleider krijgt alle goede letters binnen en zet het woord in hiëroglyfentaal om in een woord in letters.

Zo hebben de veldspelers en de spelleider samengewerkt om tot de betekenis van een in hiëroglyfentaal geschreven woord te komen. Ze hebben als het waren een geheimtaal ontcijferd door de goede letter bij elk symbool op te zoeken.



Het idee achter dit concept is het ontcijferen van een oude taal in moderne taal. Heel belangrijk hierbij is de samenwerking tussen de spelleider en de veldspeler. De spelleider is niet per definitie de belangrijkste speler binnen onze interactieve installatie. Hij heeft de veldspelers namelijk nodig om erachter te komen welke letter bij het symbool hoort.
De spelervaring die de kinderen hieruit halen is samenwerking, het ontcijferen van een ‘geheimtaal’, zich bewust worden van beeldtaal en het feit dat symbolen net zo sterk communiceren als taal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten