Concept ‘Graffiti’
Uitgangspunt:
Het loskoppelen van beeld en taal (de fundamentele dingen voor het maken van een huisstijl of logo)
Achtergrondinformatie:
Graffiti is het achterlaten van een afbeelding of tekst met verf of verfstift. Het word vooral door jongeren veel gebruikt om hier hun eigen stempel mee achter te laten. Het word vaak in verband gebracht met vandalisme, maar het is ook een vorm van kunst. Tegenwoordig word graffiti vooral gedaan met behulp van spuitbussen.
Doelstelling:
Wij willen onze doelgroep (7-9 jaar) kennis laten maken met verschillende brands en merken. We willen kijken of deze doelgroep inzicht heeft in welk logo bij welk bedrijf hoort. Ook willen we kijken of ze een eigen inbreng hebben in deze logo’s, zodat ze ze misschien nét iets persoonlijker kunnen maken. Dit willen we doen door ze een logo na te laten maken met behulp van graffiti. Het is een moderne vorm van kunst en zo kunnen ze het logo aanpassen naar eigen smaak.
Uitvoering:
Er zal een groot doek opgehangen worden die naar links, rechts, boven of beneden verplaatst kan worden.
Tegenover dit doek zullen verschillende spuitbussen hangen waaruit (echte?) verf zal komen.
De spuitbussen hangen aan touwen. Deze kunnen niet verplaatst worden, maar doordat het doek wel van plek kan verwisselen, kan de verf toch op alle plaatsen op het doek komen.
Op een scherm naast het doek zal een afbeelding te zien zijn van een logo.
De kinderen kunnen met behulp van knoppen de graffiti spuitbussen laten spuiten.
Een ander kind kan het doek aan de achterkant laten bewegen, zodat de verf op alle plekken op het doek kan komen. De kinderen moeten samenwerken om tot een compleet logo te komen.
Natuurlijk kunnen de kinderen hun eigen stijl erin verwerken, maar het is uiteindelijk de bedoeling dat het logo ontstaat wat ook op het beeldscherm te zien is.
Aan het einde kan een foto gemaakt worden van het eindresultaat. Zo krijgen ze ook iets tastbaars mee naar huis.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten