Uitgangspunt
Het loskoppelen van beeld en taal (de fundamentele dingen voor het maken van een huisstijl of logo)
Achtergrond informatie
Veel grote bedrijven koppelen aan hun huisstijl niet alleen een logo, maar ook een herkenningsmelodie. Deze melodieën worden vaak ingezet als ondersteuning bij een commercial op TV en radio (Coca-Cola, HP, Sony Ericsson, McDonalds, Hema, Kruidvat) maar ook producten zoals telefoons van Nokia en HTC spelen hun “eigen” melodie af bij het opstarten van de telefoon. Windows en Apple doen dit ook, bij het opstarten van de computer hoor je een tune die je niet meer los kunt denken van één van deze bedrijven en/of producten.
Doelstelling
Wij willen de kennis van onze doelgroep (kinderen van 7 t/m 9 jaar) op het gebied van brands testen. Kunnen zij, na het beluisteren van een tune, het bijpassende (woord)logo vinden? Hierdoor hopen we een wisselwerking tussen beeldtaal en geluid te bereiken. Dit proberen we op een simpele maar doeltreffende manier neer te zetten met oog voor detail op het gebied van grafisch ontwerp, de installatie komt immers in het Grafisch Museum te staan.
Uitwerking
De gebruiker zal voor 1 wand of tussen 3 wanden staan. Deze wanden hoeven niet perse tot aan de grond te komen. De wanden zullen gemaakt worden van houten platen.
Op deze wanden zullen een soort kussens (vinyl met opvulmateriaal, daaronder een druksensor geplaatst) geplaatst worden. Op elk kussen staat een logo welke gekoppeld wordt aan een tune.
Een kussen zal de mogelijkheid bieden de tune nog een keer af te spelen. Misschien is het leuk om bij dit kussen een muzieknoot als logo te gebruiken.
Een kussen zal de mogelijkheid bieden het spel opnieuw te beginnen. Misschien is het leuk om bij dit kussen een “play-knop” als logo te gebruiken.
Het geluid zal onzichtbaar in de wanden verwerkt worden
De kussens zullen wit zijn behalve het kussen “opnieuw afspelen”, deze zal lichtgroen zijn en “opnieuw beginnen”, deze zal lichtblauw zijn.
De wanden zullen elk een andere kleur hebben, zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant. Denk hierbij aan kleuren die de doelgroep aanspreken. Kleurrijk a la Nickelodeon/TMF/MTV?
Op de buitenkant zal groot de titel van de installatie te zien zijn (sjabloon printer op school).
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten