Wat er besproken is in de les van Michel Witte.
Het design document, wat moet er allemaal in moet komen te staan:
- Functioneel ontwerp
- Technische onderbouwingen
- Besluiten die we als groep gemaakt hebben over de installatie
- Beschrijving hoe de installatie werkt en wat er mee gebeurd
Het design document kan je volgens Michel het beste opdelen in 3 hoofdstukken:
- Concept
- Beleving
- Interactie
Het hoofdstuk Interactie moet weer opgedeeld worden in 3 hoofdstukken:
- Interactie
- Macro niveaus ( globale interactie )
- Micro niveaus ( gedetaileerd )
Wat we besproken hebben met Michel over het project:
Niels en ik ( Agrippa ) hebben het concept aan Michel uitgelegd. We hebben hem uitgelegd dat we iets met beeldtaal wilden gaan doen en dat Hieroglyfen onze inspiratie was. We hebben hem uitgelegd wat ons uitgangspunt is en wat we wilde bereiken met ons concept. We zijn tot de volgende conclusies gekomen ( Zie de aantekeningen ).
Aantekeningen:
Inhoud
Waar gaat het over?
Je kan aan een beeld jou eigen interpertatie/waarde/gevoel koppelen
Content?
Beeld kan heel verhalend zijn
Doel?
Kinderen de kracht van beeldentaal aantonen
Boodschap?
Informatie overbrengen d.m.v. beeld
Achtergronden?
Hieroglyfen en handleiding om deze te ontcijferen
Uitgangspunten?
- Beeldtaal = 1ste taal ter wereld ( schriftelijk )
- Beeld kan universeel zijn
- Beeld kan verhalend zijn en kan soms meer uitdrukken dan tekst, mits dit goed gecommuniceerd word
Resources?
Geschiedenis van beeldtaal
Tips van Michel
Grid op de muur, als je jou hand erover beweegt schijnt er automatisch een lamp jou richting op.
Zie de wereld anders door een bril. Zie de wereld van beeldtaal.
Op welke manier kan je laten zien dat beelden belangrijk zijn?
Laat zoveel mogelijk de kinderen hun eigen input creeƫren.
Het orgineel beeld ( logo ) word onttrokken uit zijn natuurlijke omgeving, dus is onleesbaar, maar met een codex te ontcijferen.
Wat is de pay off?
Speurtocht naar iets spannends voor een geheimzinnige pay off.
Gewenst gedrag = decoderen van beelden(taal) + eventuele handleiding
Na deze tips zijn we tot 2 nieuwe basis kernwaardes gekomen:
- Beeld is soms krachtiger dan je denkt
- Decoderen van beeld: Verborgen ‘’geheimen’’ achter ‘’bestaande beelden’’ ontdekken
Toen we tot deze 2 kernwaardes eruit waren gekomen, hebben we nog wat heen en weer gedacht en zijn we tot een paar variaties gekomen:
‘’Search the mighty apple’’ minigame uit assasins creed 2:
Je hebt een schilderij waarbij je de almighty appel moet vinden. Voor het gewone oog kan je hem niet vinden, maar zodra je de codex tool krijgt kan je hem vinden en unlock je een code om naar de volgende clue te gaan. Zo ga je een aantal keren door tot je uit eindelijk een klein stukje unlockt hebt van de gehele puzzel.
Hierop voorgeborduurd kwamen we weer op een andere variatie:
Een soort van pandoras box. Je hebt een doos met allemaal kleine compartementen. De 1ste clue krijg je van ons. De clue bevat een bepaald beeld dat je moet ontcijferen. Zodra je dit stukje beeldentaal ontcijfert hebt krijg je de volgende clue. Er gaat dan ergens in de doos een compartement open met het volgende beeld wat je moet ontcijferen. Uiteindelijk hebben ze alle beelden ontcijfert waardoor ze de geheimzinnige pay off krijgen.
PS:
Eventueel thema kan Red de werled d.m.v. clues zijn. Het kwade verslaan zeg maar. Wat ze precies krijgen als pay off weten we nog niet. Maar dit kunnen we altijd nog even overleggen
zondag 13 juni 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten