Onderzoek Opdrachtgever en doelgroep
Opdrachtgever
Onze opdrachtgever is het grapich design museum. Ze houden het volgende in:
Het Graphic Design Museum is het eerste museum ter wereld voor grafische vormgeving. Het museum staat in het centrum van Breda en presenteert het brede en dynamische gebied van grafisch ontwerpen. Het Graphic Design Museum plaatst het actuele grafisch ontwerpen in een historische en culturele context, open naar de wereld en de technologie. Het vertegenwoordigt alle vormen van media, van drukwerk tot interactief webdesign.
Een eeuw grafisch design
Grafisch ontwerpen bestaat zo’n 100 jaar en heeft in Nederland een rijke traditie opgebouwd met internationaal befaamde ontwerpers. In de twintigste eeuw was grafisch ontwerpen een relatief overzichtelijk gebied met een kleine groep professionele beoefenaars zoals Piet Zwart, Willem Sandberg, Wim Crouwel en Anthon Beeke. Het Graphic Design Museum biedt een internationaal podium aan gevestigde ontwerpers en is tevens een platform voor nieuw toptalent.
Kinderen
Kinderen worden in het museum zelf ontwerper en publiceren met vormen, kleuren, materialen, tekens en pictogrammen. Volwassenen en jongeren krijgen inzicht in heden en verleden van de beeldcultuur en worden op de hoogte gebracht van nieuwe ontwikkelingen in visuele communicatie.
Conclusie:
Zowel volwassenen en jongeren kunnen in het museum grapische ontwerpen bekijken en inzicht krijgen wat er allemaal te vinden is over het verleden en over het heden van graphic design. Men word door middel van beeldcultuur geinformeerd over de ontwikkelingen die er nu plaatsvinden en in het verleden hebben plaatsgevonden over visuele communicatie. Het graphic design museum biedt tevens ook een plaats/podium voor zowel proffesionele als beginnende ontwerpers.
Doelgroep
De doelgroep waar wij onze focus op moeten leggen zijn de kinderen van 7 t/m 9 jaar.
Deze doelgroep intereseert zich vooral in het volgende:
• Games
• Vrienden(innen)
• Tekenfilms / films
• Sport
Hoe bepaalt de doelgroep zijn interesse:
Kinderen kiezen vanuit hun eigen interesse wat, hoe, met wie en op welk moment ze iets willen leren.
Kinderen kunnen functioneren in de omgevingen waarin ze zich bevinden. Ze kiezen datgene wat ze aan kunnen en aan willen gaan, wat hen het meeste oplevert. Hierbij is hun eigen gevoel een belangrijke bron van kennis, die bewust en onbewust de informatie uit de omgeving, zichzelf en het verleden integreert. Leren vind plaats in formele situaties, in kleine en grote groepen en individueel.
Bron:
http://iederwijs.nl/iwn/nl/algemeen/vijfvernieuwingen/kinderenkiezenvanuithuneigen.php
Wat kan deze doelgroep allemaal qua gevoel en beleving:
• Schoolrijpheid: eigen maken van traditioneel cultuurbezit
• Sterke behoefte aan leeftijdgenoten
• Is minder afhankelijk van moeder
• Vergelijkt thuis met dat van andere kinderen
• Schaamtegevoel ontwikkelt zich sterk, schaamt zich voor ontoereikende mogelijkheden, angsten en fouten
• Probeert conflicten te vermijden
• Kan zichzelf doelen stellen, een taak opleggen
• Is goed in staat te luisteren en zich te concentreren
• Begin van gevoel voor ethiek (goed/slecht)
• Maakt zich de morele opvattingen van het gezin eigen
• Gevoel voor plicht en verantwoordelijkheid
Bron:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/sociaal/26182-sociale-ontwikkeling-wat-kan-een-kind-op-welke-leeftijd.html
Wat wij als volwassenen deze doelgroep eventueel kunnen aanbieden om het leergedrag te stimuleren:
Volwassenen hebben de taak om naast de activiteiten van de kinderen een actief
aanbod te doen in verschillende leergebieden. Zij hebben tevens de taak zicht te houden op de ontwikkeling van kinderen. Zowel op het gebied van competentie, maar ook in relatie en in het neerzetten van de eigen autonomie.
Kinderen worden voor het vergroten van hun competentie niet gemotiveerd door dwang of het opleggen of het motiveren vanuit een vaststaand systeem, maar vanuit de zorg om te zien wat het kind werkelijk nodig heeft om in deze maatschappij te kunnen functioneren. Iedere begeleider is competent in het zien en aanbieden van leerlijnen zoals we die in onze maatschappij hebben afgesproken met elkaar (de kerndoelen). Leerkrachten organiseren een zo divers aanbod dat dit aanbod de kerntaken die de maatschappij van ons vraaqt dekt. In samenspraak met het kind, de begeleiders en de ouders wordt ervoor gezorgd dat alle kinderen toekomen aan het, naar capaciteit, bereiken van de kerndoelen.
Bron:
http://iederwijs.nl/iwn/nl/algemeen/vijfvernieuwingen/kinderenkiezenvanuithuneigen.php
zondag 13 juni 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten