Wat is grafisch ontwerp precies?
Grafisch optwerp is een visuele taal die dient om te communiceren. Je maakt er gebruik van om mensen iets te vertellen over wat ze willen, of wat jij denk dat ze willen, of over wat zij zelf denken dat ze willen.
Grafisch ontwerp is goed voor veel uitlopende zaken. Bijvoorbeeld dingen en ideeën verkopen, geld te verdienen en om politieke ideeën te verspreiden en/of te bekritiseren.
Grafisch ontwerp maakt dingen en duidelijk, en soms redt dat levens. Maar het is ook een middel om ons dagelijkse leven te verrijken met complexem genuanceerde en subtiele signalen. Het dient om mensen te helpen de weg te vinden, maar ook om mensen te helpen zich te verliezen in nieuwe ideeën, fantastische verhalen of landschappen, of de informatie die ze krijgen in twijfel te trekken.
Grafisch ontwerp is doorgedrongen tot alle aspecten van het sociale leven. Van de stoplichten die de automobilist tegenhouden op een kruispunt, via het verpakkingsetiket dat de consument vertelt hoeveel cholesterol een product bevat tot de begintitels van een film die de kijker in de stemming brengen. Omdat de doelen van grafisch ontwerp zo erg uiteenlopen is het moeilijk deze te clusteren.
Grafisch ontwerp heeft als grootste doel, communiceren met een publiek: kijkers, lezers, gebruikers bezoekers, deelnemers, spelers, voorbijgangers, mensen in de zaal, gemeenschappen, inwonders, consumenten, klanten, abbonnees, cliënten en patiënten.
“Grafisch ontwerpen helpt mensen om gun weg te vinden in een woud van ideeën en er plezier aan te beleven, keuzes te maken en zich in de dagelijkse omgeving te oriënteren. Grafisch ontwerpen kan nou eenmaal degenen die het maken ook enorm veel plezier en bevrediging bezorgen. Een activiteit als grafisch ontwerpen is een culturele uiting die een indicatie geeft van de diversiteit en de rijkdom van een cultuur.”
“Een grafisch ontwerp wordt beschouw als het gezicht of de persoonlijkheid van een idee. Maar het is alleen doeltreffend als het met beperkte middelen het beoogde publiek bereikt en als de mensen het idee herkennen en onthouden, niet het ontwerp zelf.”
“Voor een ontwerper is het een eindeloos proces van zoeken, leren en werken om tot iets te komen dat als voertuig voor de communicatie kan dienen. Voor de samenleving is grafische vormgeving iets dat het mensen makkelijker kan maken om informatie te begrijpen. Het heeft een bedoeling en een functie. En het heeft de mogelijkheid mensen met elkaar te verbinden.”
(Bron: “Grafisch vormgeven: waar is het goed voor?”)
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten