“Onderzoek” grafische vormgeving
Aandacht voor de “buitenkant” draagt bij aan de zeggingskracht van de inhoud. Of het nu gaat om de uitstraling of boodschap van het product. De vorm van de boodschap is cruciaal om de ontvanger überhaupt te bereiken.
Grafische vormgevingsdisciplines m.b.t. kinderboeken.
- Boekbandontwerpen
- Letterontwerp
- Illustratie
- Striptekenen
- Typografie
Boekbandontwerpen
Een boekbandontwerper is iemand die een boekband, omslag of stofomslag ontwerpt. De boekband is bij kinderboeken een belangrijke factor. De kinderen maken het eerst kennis met de boekband van het boek, deze eerste indruk is de eerste stap om het boek aan te schaffen. Kinderen hechten veel waarden aan een visueel aantrekkelijke boekband.
Letterontwerp
Welk lettertype je gebruikt voor een tekst hangt af van het aantal woorden. Lange teksten worden vaak met een schreefletter tussen de 8 & 12pt geschreven omdat dit makkelijker leest. Bij een kinderboek met meer beeldtaal dan schriftaal wordt vaak voor een “mooier” letterype geschreven. Teksten in een stripboek maken hier gebruik van, maar je moet er niet aan denken om 300-400 woorden per pagina van dit lettertype te moeten lezen.
Illustratie
Een illustratie is vaak een vorm van beeldtaal ter ondersteuning van schriftaal. Een illustratie is meestal een visuele verduidelijking of uitleg. Illustraties zijn bijna niet weg te denken uit een kinderboek. De context krijgt gestalte, de “helden” krijgen een gezicht. Je ziet ook steeds vaker dat een schrijver zich laat inspireren door een illustratie. De illustratie is in combinatie met schriftaal de ideale beeldtaal, die aanslaat bij kinderen.
Striptekenen
Striptekenen oftewel het beeldverhaal is een reeks beelden die een verhaal vormen. De strip wordt vaak niet gezien als literatuur omdat er geen diepgang in het plot en karakters is. De dialogen overheersen en beschrijvingen zijn beperkt. Ondanks dat is de strip enorm succesvol. Dit heeft te maken met de populariteit bij de kinderen. Steeds vaker wordt de strip ook gebruikt voor educatieve doeleinden, neem bijvoorbeeld: het verknippen van de strip en deze te laten reconstrueren . Dit kan helpen om na te denken over opbouw en structuur. Of het leeg laten van ballonnen kan de fantasie en schrijfvaardigheid van een kind stimuleren.
Typografie
Typografie is het zetten, drukken en vormgeven van teksten, zowel voor functionele als esthetische doeleinden. Om deze doeleinden te verwezenlijken spelen de opmaak van kolommen, de bladspiegel, lettertypes - vette en cursieve varianten -, witruimte en interpunctie een belangrijke rol. Dit alles om de taal zo aantrekkelijk en/of leesbaar en begrijpelijk mogelijk te publiceren.
Tussen het aanleren beeldtaal en schrifttaal is een geweldige afstand. Taalregels zijn redelijk universeel terwijl de interpretatie van beeldtaal per individu kan verschillen. Ondanks de universaliteit van het schrifttaal is het voor kinderen moeilijker aan te leren dan beeldtaal. Een oplossing hiervoor is het zogenaamde “Dubbelschrijven”. Dit betekent dat beeldtaal letterlijk geïntegreerd worden in schriftaal en er zogenaamde woordbeelden ontstaan.
*Pop-up
Is een boekvorm, die de beeldtaal binnen het boek letterlijk uit het boek laat komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten